. fantastic 

 سبک فانتزی و تعریف کلی آن   

 فانتزی چیست ؟  

   نگاهی به سبک داستان نویسی خلاق و گرایشات و تِم های آن 

  

 

تعریف کلی که برای تم فانتزی. در داستان نویسی فارسی 

 

[]فانتزی     

    فانتزی به معنای سفر به درون ذهن نیمه آگاه است ، و میتواند بوسیله ی ادبیات داستانی مخاطب خود را تغییر دهد ، آثار وهمی ، ترس آور ، جادویی ، رویایی ، اوهام و خیال را میتوان با فانتزی قصه ای ساخت و عرضه کرد . بطوری که مخاطب پس از خواندن آن قصه دقیقا بتواند با نویسنده . خالق اثر همزاد پنداری کند و عالم خیالی درون قصه را چنان باور کند که گویی سالها پیش از این نیز در آن سرزمین خیالی و تخیلی بوده است .  

در داستان های فانتزی به موجوداتی بر میخوریم که کارهای خارق العاده انجام میدهند و همچون ما برای خود یک مبدا و مقصدی در زندگیشان دارند و این میان بدنبال مقصودی تلاش میکنند 

توجه. ««•»» 

  ساختار دنیای فانتزی با دنیای ما کاملا متفاوت است ،اما مردمانش مردان و زنانی هستند تقریبا همچون ما ، دنیای فانتزی مکانی ست که هر غیرممکنی در آن ممکن میشود ، و از محدودیت های دنیای حقیقی ما به دور است   

نتیجه گیری »»•«« 

  پس با دنیای فانتزی که واقع گرا باشد برخورد میشود. و از جوانب بسیاری واقع گرایی و رئالیسم و رئالیتی نوول با سبک فانتزی ، دو روی مخالف یک سکه اند که هیچ گاه همدیگر را نمیبینند و از اصل و اصول پایه ای با هم در تضاد هستند .

 

  فانتزی و داستان فانتزی نوشتن یعنی ، خلق محیط و پدیده ها و شخصیت ها و کنش هایی که فراتر از جهان حقیقی ما هستند .

در فانتزی گاه شخصیت های غیر حقیقی در جهان واقعی نفوذ میکنند یعنی نویسنده در عین حال در یک بخش از روایت داستان خود ، یک تداخل زمانی را بواسطه ی هر عامل ناشناخته ای بوجود میاورد تا از جهان غیر واقعی خود به زندگی حقیقی پل بزند و بر اثر ان تداخل زمانی برای خود یک فرصت بیافریند که درونش دنیای فانتزی و حقیقی در زمانی مشترک پیش میروند و عواملی از آن فانتزی به دنیای واقعی نفوذ کرده اند ، حال بنده به شخصه به شما پیشنهاد میکنم از این سناریو برای نوشتن یک داستان فانتزی بهره نگیرید چون بسیار کلیشه ای شده ، و سعی کنید یک اثر تمام فانتزی با مبدا و مقصد و مقصود و پیرنگ و شخصیت های فانتزی باشد که هیچ رد پایی از دنیای حقیقی در داستان دیده نشود . 

زیرا در ادبیات داستانی به آن اثری فانتزی گفته میشود که دارای شخصیت مستقل از دنیای واقعی باشد . 

یادتان باشد مرز بین داستان تخیلی و داستان فانتزی باریک و شکننده است. 

یکی از مهمترین عوامل در داستان فانتزی ، رابطه ی بین خیال و حقیقت است ، و گویی آنقدر این دو در هم ریشه تنیده اند که یکی شده اند .  دلنوشته

مهم ترین چیزی که داستان فانتزی را از داستان کهن جدا و متفاوت میسازد ، بوعد (بُعد)ُ شخصیت هاست. . زیرا در فانتزی شخصیت ها تک بعدی نیستند و ما با شخصیت های چند بعذی روبرو هستیم. 

نکته      شهروز براری  پسرک پلاک 154 

 

مهم ترین سبک و قالب داستانی کودکان ، سبک داستانی فانتزی است . 

 

یکی از مهمترین عوامل فانتزی ، جادو است 

فانتزی ترکیبی ست از اجزای حقیقی که در دنیای واقعی یافت میشود اما در فانتزی با چینش و سبک سیاق خاص خود کنار هم یک دنیای آرمانی و فرابشری را شکل میدهند که درونش اتفاقات ناممکن رایج است ، و موجودات غیر حقیقی نیز در رفت و آمدند در آن.

فانتزی یعنی خلق دنیایی برای غیر ممکن ها . 

 

کتاب های شهروز براری

  PDF ماهنامه مجله الکترونیکی ادبیات داستانی چوک شماره 118 دریافت
عنوان: شین براری مجله ادبی
حجم: 9.6 مگابایت
توضیحات: ماهنامه الکترونیکی رایگان بشکل فایل مجازی pdf


مجله ادبی چوک شماره 54 دریافت
عنوان: مجله ادبی چوک شین براری
حجم: 5.12 مگابایت
توضیحات: شماره 54 ماهنامه ادبی چوک فایل PDF مجازی


  احمد محمود داستان کوتاه مجموعه شهر کوچک من pdf دریافت
حجم: 126 کیلوبایت
توضیحات: شهر کوچک من _ فایل pdf نویسنده احمد محمود


    

شهروز براری مجله ادبی چوک

 

  شین براری