دوستان سلام،  اسامی اعضای تیم ملی فوتبال بانوان جمهوری اسلامی ایران اعلام شد در اواسط خرداد ۱۴۰۰ و  خوشحالم و همچنین به خواهرم تبریک میگم که  جزویی از کادر پزشکی تیم ملی منصوب شده و برای همه ارزوی موفقیت و  پیروزی میکنم    

 

من اسم زیبای  سرکار خانم بهناز بدرزاده رو اولین بار در هفته ی اخیر از زبان  شین براری  شنیدم،  و  میدونم که‍  بی جهت  اسم کسی رو نمیاره ،   بنابراین  به امید اینکه  ایشون در اینده ی نزدیک   فردی  موفق و  نامدار  در عرصه ی  ادبیات داستانی فارسی  بشوند  این  مطلب رو  بازنشر  میکنم.

  نکته   (اگر اقای براری الان تشریف داشت صد در صد تذکر میداد و  اصلاح میکرد؛   فارسی غلطه  پارسی صحیحه👆) 

 

یادمان باشه که این مطلب رو از  فن پیج  شین  کپی کردم  و  مث همیشه  این  متن  جزیی  از  روزنوشت های  شخصی شون بوده  و  امیدوارم  از  دستم ناراحت نشن) 

  1.  

http://kafe98ketab2020.blogfa.com/post/63

 

بهناز بدرزاده‌

در اپ طاقچه ،   داستان صوتی عجیبی مشاهده کردم،  با  نام  دختری روی میل  پرده 

      و    یک  اثر  دیگر  با  نام  « خودم  »  از سرکار خانم  بهناز بدر زاده  محترم. 

  از  شدت تعجب با تجسم  دختری نشسته بر روی  میل پرده،  کمی  رنگ از رخسارم پرید، عرق‌ خجالت‌ بر پیشانی ام  چکید،   اخر جا قحط بود؟  روی  میل پرده؟ به حق چیزهای   نشنیده و  ندیده ،    من که در تخیلات  یک قدم از ژول ورن  عقب مانده ام  با  خودم تجسمش را کردم  ولی  اعتراف میکنم  در اوج  خلاقیت و ولخرجی در اغراق و تخیلات  فقط توانستم یک دختر بچه ی سه ساله را  نشسته روی  جارو برقی  تصور کنم ،  از اینرو  به  خلاقیت  نویسنده پی بردم،  از  شوخی  بگذیم .   بطور  یقین  اسم  منحصر بفرد و  شاهکاری انتخاب کرده ،   پس  سوادش را دارد که  چگونه  اسم های جدید و  مخاطب پسند  خلق کند، مانند  اثاری  که در خارج ایران منتشر میشوند و مانند  بمب  صدا میکنند،    مثل  ؛   سالاد  مغز       یا  مثلا       ارتفاع پست         یا  مثلا      ...   

     داستان را  خواندم و هم  شنیدم بطور صوتی .ولی  هرکدام  حسنات و معایب   خودرا داشت  اما  سرجمع   خواندن  داستان بسیار  صحیح تر و   پسندیده تر از  شنیدنش است.  چون ...(بحثش  طولانی ست  ,)

 

بگذریم ،  انرا دانلود کرده و گوش دادم،  بسیار متفاوت،  ساختار شکن و  نامتعارف بود،  از سر تجربیات زیستی ام میدانم‌که چنین مواقعی نباید ساده اندیشی کرد،   زیرا  گاهی  نویسندگان  فوق حرفه ای نیز‌ از ش‌دت دانش بالا و  اشراف. بر‌ تمامی زوایای‌‌  تخصصی  حیطه‌ی کاریشان،   دست به چنین  ساختار شکنی هایی میزنند  ،   چون  اثر  قوی تر از انی  بود  که یک  اماتور  نوشته باشد  ،  طی روز  و  در هر جا و در هر حال  ذهنم درگیر  بود  با  محتوای  جالب این اثر،   زیرا   دل  شیر  میخواهد  چنین  داستانی  را  در  سطح اول نشریات مجازی کشور  ، نشر دادن،   و از طرفی  داستان  موفق  ان اثری است که  مخاطب را  درگیر  کند،   سپس ،‌ با دوست‌ خوبم سردبیر و سرپرست کانون ادبیات داستانی چوک و انتشارات و استاد گرانقدر  جناب مهدی رضایی تماس گرفتم و از بابت انکه اثر  مربوطه  از جانب  این  کانون موفق و  معروف  تولید و منتشر شده بود      پیرامون جهان های موازی و همزاد ،  ژانر دشوار گروتسک، 

جویای ماجرا شدم،  زیرا  واقعا یکجای کار میلنگید،   میخواستم مطمین بشوم که اشتباه نمیکنم، و  نویسنده ی اثر   فردی  کمسواد و یا نوجوان نیست ،  تا از سر تصادف  دست به خلق اثری ادبیات داستانی  کند  و مختصات اثر  شبیه به ژانر ناشناس برای مخاطب 

عام  با نام ژانر  _گروتسک  _  در امده باشد.  زیرا  این ژانر  نیازمند  فردی  متفاوت با حال و هوایی فوق هنری  و  مشرف بر تمامی ژانر های  معمول است  تا  اقدام به  خلق  چنین محتوایی  بکند  ،  درک چنین  شاخه ای از ادبیات داستانی  برای  مخاطب عام  محال است  و  اکثرا  با خواندنش  شروع به ایراد گرفتن و  عیب جویی و  شکایت و گلایه  میکنند  ،  زیرا  اتمسفر  اصلی اثر را‌ به هیچ وجه  ‌‌‌‌

درک نکرده‌ اند،  ‌‌ ‌‌‌‌‌حال با‌ عنایت بر صحبت های  جناب رضایی و  تایید  تمامی  نکاتی که ‌‌‌‌م ن  با انان دچار  ابهام  شده  بودم   ،    سراخر به نویسنده ی اثر  یعنی  سرکار خانم  بهناز بدرزاده   ارجاع داده شدم،  ایشان را براحتی و بلطف  فضای مجازی  یافتم،   فردی فرهیخته،  با دانش  و  رزومه ی کاری موفق،  شک من به یقین‌ تبدیل  شد   اثر مربوطه  حاصل  چیدمان واژگان و خلاقیت و دانش  یک  نویسنده ی  با دانش بود،  تنها نکته اش  این بود که  چنین  شاخه ی  سخت و  دشواری  از  ژانر های  ادبیات داستانی که ویژه ی  جهان های  موازی و همزاد است   بسیار  بزرگ تر  از  انی  بود  که  توسط  ناشرین داخلی  و  سایت  و اپ  طاقچه  عرضه  شود،  در ضمن در اثر هیچ  اشاره ای به  ژانر مورد نظر شده بود   ،  و من بعنوان یک فرد  عام  محال ممکن بود از ‌‌‌‌‌‌پیچش  و ارزش اثر اگاه شوم،   پس  یادمان باشد  که  افراد  بزرگ  ،  به بستر بزرگی نیاز‌ دارند تا‌ اسباب بزرگی  فراهم نباشد  نتوان تکیه‌ برجای‌ بزرگان زد.

خانم بهناز بدرزاده. نویسنده ای  با دانش است که از حد  بزرگی و کیفیت و  جنس مرغوب  طرز فکر برتر و  دانش بالایشان  در  محیط  نامناسب  جامعه ی نشر  داخلی  ، اقدام به  خلق اندرناتیو  در نویسندگی  کرده اند  و  متاسفانه بعید میدانم مزد زحمتشان را گرفته باشند،  چون مخاطب  همتراز با سطح بالایشان در این فضای  پست و بلند جامعه کتابخوان پیدا نخواهد شد،   ژانر گروتسک  سرشار از نکات دشواری هست که کمتر نویسنده ای جثارت و شجاعت رفتن سمتش را دارد،   ولی خانم  بدرزاده  به زیبایی و  خلاقانه  سمتش  رفته  و موفق هم بوده است . کمتر نویسنده ای جرات و شهامت چنین ریسکی را دارند.

در عوض  بدترین  امتیاز  را  میتوان  به  مدیر تولید  فایل صوتی  و  استودیو ضبط صدا و گوینده و کارگردان هنری و ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اهنگساز در پس زمینه‌ .و  صداپیشگان  داد که هیچ درکی از  اتمسفر  ژانر  گروتسک  نداشته و  با  اجرای  سبک  ادبیات داستانی  عامه پسند و  فضاسازی ناموفق  سبب خلق یک  داستان صوتی  ضعیف شدند،    زیرا  اثر  به خودی  خود و بروی  کاغذ  بسیار  گیرا،  جالب و  قوی  است  در عوض  در فایل صوتی کاملا عبوس ، خشک ، ناخوشایند و  تحمیلی  بنظر میرسند،    مانند انکه  بخوآهند  اثر    :  ابجی خانم  _  از  صادق هدایت را  بشکل  صوتی  تولید و  عرضه کنند،     دقیق  همان سبک و فرم  ،  همان فضاسازی و  صدای صداپیشگانی که بی روح  ، خشک و بی احساس هستند و گویی  مشغول روخوانی در کلاس اول دبستان  نشسته اند ،   

البته خلا  فضاسازی  در روی  کاغذ و متن  بچشم  نمی اید  و با  اشاره به جزییات  جالب  کاملا  قوی  مینماید  ،   ولی  وقتی که صداپیشه ای  بی انکه ارتباط بگیرد با کاراکتر   اقدام به انجام و ایفای رول  میکند ‌‌ منجر به چنین محصولی خواهد شد.   

 

نکته   مهمی نیز  برای  گفتن  باقی ماند،    ژانر  گروتسک   از  دیدگاه  بنده  و  با  تکیه بر  معلومات ناقصم  ،  به  مواردی  مانند   خلق  کاراکتر    موفق  گوژپشت نتردام   گفته  میشد  و  یا  به  شخصیت  عجیبی که  دچار  مشخصات  غیر  معمول  بود  و در عین حال  هم سبب ترحم و هم  نفرت  مخاطب قرار میگرفت، و بسته به شرایط  احساس  متناقضی را در مخاطب  وجود  میاورد ،   مانند  شخصیتی که اسمش را یاد ندارم ولی در ارباب حلقه ها  وجود داشت و از پشت صخره ها در کوهستان  در حال تعقیب کاراکتر های  اصلی  بود،   شخصیتی فرعی  ولی  تاثیر گذار داشت ،  و  اینکه‍   ضعیف بود و اکر فرصت پیدا میکرد تبدیل به موجودی  بدجنس  و   حیله گر میشد  و  مشخصات  ظاهری  غیر  معمولی  داشت .   ....     اینها از محدود موارد موفق گروتسک بودند،  حال  مبحث  جهان های  موازی   خود   مقوله ای  متفاوت است  که  در  یک  زاویه  ی  پنهان   با  ژانر گروتسک    دارای  اشتراکاتی  مختصر  است.    و انتخاب  این  دو  مورد و  ادغام ان  به  خلاقیت  بالایی نیاز دارد  ،   مرز  شجاعت گاه  با  حماقت  اشتباه گرفته  میشود ،  و  میبایست  خیلی  سنجیده  و   دست به  عصا  در  این  موارد  تخصصی  تصمیم گیری نمود،  در  مورد اثار  مورد بحث   ،   پس از  چند  جمله ی  کوتاه ابراز  نظر  با نویسنده ی  اثر    برایم  کاشف بعمل امد که  ایشان  از  سر  اگاهی  و  توشه ی  تخصصی و  بار علمی  ،  و خودخواسته  چنین  تصمیمی گرفته اند  و  این  قابل  تحسین است ،  و  گاه  برخی  موی  میبینند  و دیگری  پیچش  موی ،  

و بنده  این  میان  نکته ی  مهم دیگری را  خاطرنشان  میشوم،   این حقیقت که  شخصی با  روشی اصولی و  دانش محور  به  فراگیری  تخصصئ   پرداخته  و  انگاه  دست به خلق اثری زده، و من این میان   یک  بانوی محترم و پارسی نویس  جدید  در  عرصه ی  نویسندگی  خلاق  میبینم که  برخلاف تمامی  افراد قبلی،   دارای  شجاعت  و  جثارت (مثبت) کافی  برای  عرض اندام  است  و  این خصیصه  ان چیزی است که  در  دهه ی اخیر  دیده نشد ،  پس  اشنایی با این نام جدید عرصه ی نویسندگی خلاق  را  به  فال  نیک  میگیریم   و  برخلاف  بازخورد  متوسطی که  از جانب  عامه ی مردم  نسبت به اثار  وجود داشته   ،  از  ایشان  حمایت  و   تحسینش  میکنیم.

یاد دارم  چندین سال پیش  به یکباره  استااد  شیرین نشاط  و  همچنین  جناب فرج سرکوهی  در  مقالاتی  جداگانه  از  بنده و سبک  نثر اهنگین  اثری داستانی و بلندم     حمایت و پشتیبانی کردند، 

همان موقع نیز روزنامه ی داخلی طیف اصولگرا از من در وسط صفحه   فرهنگ و ادب   تصویری  رنگی و  مطلبی  تحسین برانگیز  چاپ کرده بود،   چندی نگذشت که ورق برگشت،  به یکباره  همان طیف سیاسی  ،  شروع به کوبیدن  و تخریب وجه من کرد ،   جناب شریعتمداری که  خودشان را بزرگتر از ان میدانستند و کارهای مهم تری برای چاپ در کیهان داشتند     با یادداشت کوچکی  فحش  و فلاکت و توهین را  برای  در امدن از خجالت بنده  به  روزنامه ی همکار  دیگری  ارجاع   دادند،  آفتاب یزد          و افتاب یزد  نیز  انجام وظیفه کرده  و  تیتر  زدند؛   فساد و فحشا   در  .ویترین  کتلبفروشی های  سراسر  کشور      سپس  در محتوای  مقاله  به  اشعار  یک  شاعره ی  ناشناس  با نام   فاطمه اختصاری  اشاراتی  داشتند  که  واقعا   غیر اخلاقی   و  عجیب و  بی  سابقه  بود  چاپ  چنین  مباحثی و  ازهمه  مهم  تر   دریافت  مجوز  برای  انان  ،   در ان مقاله  هیچ  مثال و  جمله ی  از  دلیلشان  مبنی بر  قرار دادن  اسم   ؛  شین براری    _  در لیست سیاه ذکر  نشد   .    ولی  انتهایش  امده  بود   که  ؛ (    اسمی  ببریم از  سردسته ی  یاقیان و سرکش ترین شان  یعنی شین براری ، که در این مطلب نمیگنجد به موارد خلاف عفت و  انحرافات اثار این نویسنده اشاره داشته باشیم  و.......)

ولی در حالیکه  هیچ  مورد مورد داری در اثارم  نبود ،  بلکه من  ان  هنگام   از سر  سوتفاهم  و  اشتباه   به  غلط خیال کرده  بودم  چون  دو هنرمند  در تبعید  و  مخالف  سیستم،  در  المان و امریکا   به  حمایت  از  سبک و اثرم  پرداخته اند   سبب   بروز  دشمنی  طیف  اصولگرا با  من  شده ،  در حالیکه  چنین نبود  و   من  اشتباه  قضاوت  کرده  بودم،   و وقتی  از  درب  وزارت  ارشاد   و  سازمان  کتاب  و  بخش  ممیزی    داخل  شدم  و بخاطر   بایکوت و ممنوعیت  چاپ و عرضه ی اثارم   اعتراض  کردم   ،   متصدی  مربوطه  بی  انکه  کلمه  ای  به زبان  بیاورد  روی  تکه  کاغذی  نوشت  ؛     اثر  «پستوی شهرخیس»  صفحه ۳۱۲  پاراگراف اول              سپس  با خط   قرمز بروی  ان  یک  ضرب‌ در   کشید  و     گذاشت جلوی  من ،  سریع هم  انرا  برداشت  و موچاله  کرد  ریخت  دور    

من  ان  لحظه  حتی  نمیفهمیدم  او قصد  کمک داردو  از  سر  محبت  چنین  لطفی   داشته   و  وقتی همان  روز  غروب   کتاب   پستوی  شهر  خیس  را  در  خانه ی  دوستان  مشاهده کردم  تازه  متوجه ی  ماجرا  شدم 

ان  صفحه  از  کتاب    کاراکتر  محبوب   ایلین  که بنابر  دلایلی  اسمش  وارونه و  نیلیا   نوشته  و  گفته  میشد   در  نقل  کابوس  شب  پیش  خود  به  مادربزرگش   روایتی عحیب از  کابوس خود  گفته   بود  که  درختان باغ   قلم در دست  گرفته و همگی  شاعر شده بودند ولی  روح سیاه و  خودسر   با   دشنه و تبر  یک  به  یک  درختان  را   به  هم  زنجیر  کرده  و  بقتل  میرساند ، حتی  به نهال کرمانی هم  رحم  نکرده  ،  از هر درخت  خون سبزی میچکید و بجای مرکش  صد نهال نورس  میرویید  و.......   عاقبت هم  نیلیا از  خواب به  عمق بیداری  پل  میزد .....

ان  پاراگراف  سرتاسر استعاره ای  اعتراض امیز  بر  علیه   قتل های  زنجیره ای و مرگ  ۸۷  شاعر روشنفکر   و  نویسنده ی  منتقد  در سال  ۷۸  بود،   و  

من  تازه  دلیل  بایکوت اثارم را  کاشف  شدم  و  حال   امید وارم  سرکار خانم  بدرزاده  مانند  من در گذشته  دچار  سوتعبیر  نشوند  و  امدن اسمشان  توسط  بنده  را   حمل بر  ایجاد  خشم و کج محلی  و  بی اعتنایی  سازمان  محترم  سانسور  فرض  نکنند. 

        (روزنویس های  شخصی  فن پیج شین ،  کپی و بازنشر  طبق معمول ممنوع  ) پیشاپیش از اینکه به  موارد داخل پرانتز  عمل  نمیکنئد  از  شما  رنجورم .     😐

خانم بهناز بدر زاده.‌  برایتان ارزوی  بستری متناسب با کوله  بار دانش بالایتان را دارم، زیرا متفاوت نوشتن  یک‌ انتخاب‌ نیست،  یک  امتیاز است که بسیار قابل ستایش است چون نشانگر شخصیت مستقل و اندیشه منحصربفرد یک نویسنده ی حقیقی ست. شما‌ وامدار هیچ نویسنده ای نیستید و‌ اثارتان. حاصل استقلال فکری و ابتکار عمل خودتان است، کوچکترین تقلیدی ندارید و این ستودنی ست.  

بدرود 

#خودم ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دختری-نشسته-روی-میل-پرده# ‌‌  #بهنازبدرزاده بهناز_بدرزاده# نقداثارداستانی#  #شین-براری #شهروز_براری 

#ژانرگروتسک  #دختری_بالای_میل_پرده   #خود٫م  #نقدادبی #بهناز-بدرزاده #طاقچه  #ژانرادبی  #شهروزبراری  #داستان_صوتی

 

روزنامه شین براری